03 mars 2006

rosa garn


en dag i torino med tre obstinata spanjorer ungefär en månad innan os. vädret var kallt. oförmåga att enas om vilket lunchställe som var mest autentiskt italienskt resulterade i tjurig och tidig middag på snabbmatskedjan "pizza & birra". isra hade nog mest ont i själen, men ju närmare vi kom den kalla natten gick det diffusa onda över i konkret halt. han linkade efter oss som en skadad hund och med höga suckar lät han meddela att han herosikt uthärdade den egentligen outhärdliga smärtan. fråga om han ville åka hem behövde vi inte ens. jose köpte upp ett lager huvtröjor. isaac ville mest köpa knark. förbannad var han på de extrainsatta poliserna som rensade stan på allt illegalt lagom till os-invigningen. jag ville köpa rosa garn. den tjocka damen i affären stirrade förvånat på mig när jag försökte gestikulera mitt färgval. "R O S A" (trodde det var något internationellt) hon pekade på garnen bakom sig, gröna. "R O S A" jag pekade på mina stelfrusna kinder. hon log och nickade och plockade fram tre tjocka nystan av 100%-ig rosa ull.
pysselkväll igår i göteborg och vårmössan blev klar. nu väntar jag bara på våren.

1 kommentar:

Feministtrollet sa...

O. Spaniennostalgin kickade in. fin mössa.