26 juni 2009

mormors aristokratkakor och nyslagna frivoliteter


9 kommentarer:

handarbetaren sa...

Jag har också tagit fram frivolt-grejen igen men mina fingrar säger NEJ... önskar jag hade lite aristokrati och "af" i mig :P
fina grejer du gör <3

handarbetaren sa...

ps: http://vi2isommar.blogspot.com
ska du inte anmäla dig?

handarbetaren sa...

hur fan får du ihop ringjävlarna? meddela mig snarast

Lisitalou sa...

haha... frivolitetsfrustration?
inte så ovanligt tror jag... vad menar du får ihop dom? alltså ring med ring eller en enda ring bara?
en ring får jag ihop genom att dra i tråden som löper direkt från sländan (heter den så?), för själva knuten är gjord av den andra tråden, den som går runt handen. vad det det du menade?

handarbetaren sa...

nej, hur får man ihop fler ringar?! jag kan bara göra enstaka ringar och sen blir nästa ring tio centimeter bort. det var därför jag höll på att skratta ihjäl mig förra sommaren minns du väl ;P

Lisitalou sa...

man håller liksom tråden från sin lilla skyttel hela tiden spänd så att knutarna blir gjorda av tråden som går runt handen. då om man börjar med nästa ringjävel precis intill föregående ringjävel så flyttar den inte på sig. hmm.. hjälper det?

handarbetaren sa...

så man drar inte ihop ringarna förrän man har gjort alla?

Lisitalou sa...

hmm.. näe. fråga bev: http://www.youtube.com/watch?v=ljXBGDVwEIU
hon förklarar nog bättre än mig..

handarbetaren sa...

thanks bev. jag lät knutarna glida på fel tråd. IGEN. klantigt. nu måste jag öva mig så att knutarna blir finare än de korvliknande alster de för tillfället är.

du är en stjärna.

ps klara har frivolter på sin folkdräkt.