29 juli 2013

Omstick tröja





Tog äntligen tag i tröjan och stickade om. Garnet tog slut så jag fick komplettera med ett mörkare garn till oket. Det är en tråd ullgarn och en tråd alpaca i hela tröjan. 

Efter Handarbetarens fina tre-films-tröja. Men på stickor nr 7 la jag upp 130 m, 3 v resår. Stickade ca 55 cm innan jag pausade för armen. La upp 34 m för ärmen, 7 cm resår på stickor nr 6. Stickade ärmen ca 34 cm innan jag började öka med 1 m vart 4:e v och sedan vart 3:e v tills armen var lagom lång. Det blev en väldigt lång arm. Man skulle kunna börja öka tidigare och öka vart 3:e v hela tiden. Jag lämnade 12 m under armen och stickade upp resten av armmaskorna och tröjmaskorna på samma rundsticka. Stickade 11 cm innan jag började med raglanen som jag gjorde med två rätstickade m i mitten. Raglanen blev egentligen lite brant. Skulle ha börjat tidigare och tagit in vartannat v istället för varje. Man skulle nog ha kunnat börja redan när man satte upp ärmarna med tröjan. Halsen stickade jag på stickor nr 6, resår på 64 m i 22 cm.

Inga kommentarer: