29 mars 2016

Enkel matematik



Tappade bort vårmössan så jag stickade en ny. Garnet är nåt ulligt som blev över hos min mor. Två räta maskor och två aviga maskor, totalt 46 m på 8 mm stickor, minskning genom att sticka ihop 2 räta och 2 aviga de sista tre-fyra varven. Sen visade sig den nya mössan vara lite för stickig, och så hittade jag den gamla mössan igen. Nu har jag två vårmössor men jag behöver bara en. Det innebär att jag kan ge bort en mössa och fortfarande ha en kvar. Men jag kan inte göra mig av med fler än en, för då blir det kallt om huvudet. Enkel matematik. 

Tänker på det där med systemen. Ekonomi och ekologi. Tänker att det egentligen är ganska enkelt. Det finns ett system som reglerar hur vi fördelar våra resurser och det finns ett system som reglerar hur mycket resurser som finns att fördela. Fördelnings-systemet har vi skapat själva och det måste få plats inom resurs-systemet annars går matematiken helt enkelt inte ihop. 

Inga kommentarer: